Kohtla-rvel linna teid ja navaid hooldav ettevõte N&V demonstreeris linlastele talvel kasutusele etavat lumekoristustehnikat. Kahes etapis rve ja Ahtme linnaosades toimunud kohtumisel said elanikud seadmetega hemalt tutvuda, suhelda ettevõtte ja linnavalitsuse esindajatega, esitada simusi ja avaldada arvamust ettevõtte töö kvaliteedi kohta eelmisel talvel.

Vaatamata sellele, et 11. novembril lund polnud, võisid Kohtla-Järve elanikud märgata mööda linnatänavaid liikumas lumekoristustehnika kolonni. Virula väljakule olid pargitud mitmed traktorid, kallurautod, samuti lumesahaga abimaastur, väljakule saabusid kella 11-ks linnavalitsuse esindajad, mõned elanikud ja ettevõtte N&V esindajad.

Üritus korraldati ilma kontserdikava ja ametlike kõnedeta. Kõik soovijad said ajal, mil eritransport tund aega väljakul viibis, esitada ettevõtte töötajatele ja linnavalitsuse esindajatele neile huvipakkuvaid küsimusi, tutvuda lumekoristustehnikaga ja isegi roolist kinni hoida. Seda võimalust kasutasid meelsasti lapsed, kes kollakasoranžide autode kogunemist nähes mänguväljaku unustasid ja rõõmsalt rasketehnika juurde tormasid. Ettevõtte töötajad lülitasid mootorid välja ja avasid uudishimulikele lastele kabiini uksed. Täiskasvanud ronisid suure huviga juhiistmele, sest mitte iga päev pole võimalust istuda kalluri, uhiuue Briti või Jaapani traktori rooli või tunda end Belarusi juhina, Minski traktoritehases toodetud traktori BELARUS-952.4 levinum mudel. Kella üheks päeval jõudis eritranspordi kolonn Ahtme ja ka seal peeti nõupidamine selle linnaosa elanikega.

Milliseid küsimusi Kohtla-Järve elanikud kõige sagedamini esitasid, sellest ja paljust muust rääkis nädalalehele Panorama N&V ettevõtte juhatuse liige Jevgeni Makarov.

– Räägiti paljust. Kohtla-Järve pole väike linn ja paljud tunnevad üksteist. N&V endise juhtimisega seotud sündmuste valguses tundsid linlased huvi ettevõtte saatuse vastu, kuna seal töötavad nende sugulased või tuttavad. Polnud sugugi haruldane, kui meilt küsiti ettevõtte talveks valmisoleku kohta. Võin öelda, et viimase kahe aasta jooksul oleme oluliselt suurendanud oma tehnoparki: linnatänavate teenindamiseks osteti seitse uut traktorit – viis masinat Briti tootjalt JCB ja kaks Jaapani päritolu, mis on toodetud Komatsu kontserni tehastes.

– Kas tehnoloogiat oli vaja demonstreerida?

– Selles formaadis elanikega kohtumise korraldamine oli linnavalitsuse ja meie ettevõtte ühine otsus. Omalt poolt soovisime kuulda Kohtla-Järve elanike arvamusi, võib-olla ka kommentaare või soove, et luua linlastega tagasisidet juba ammu enne talve tulekut.

– Kas 11. novembril toimunud koosolekul esitleti kogu N&V käsutuses olevat lumekoristustehnikat?

– Muidugi mitte kõike. Kokku kasutame talvisel ajal Kohtla-Järve Järve ja Ahtme linnaosade hoolduseks üheksat põhitraktorit. Rikete või ekstreemsete ilmastikuolude korral hoitakse varuks kahte-kolme traktorit. Nelja sõidukiga töödeldakse teepinda jäätumisvastase liiva-soola seguga, puhastatakse ja eemaldatakse lumi – iga linnaosa kohta kaks. Samuti jääb reservi veel üks masin.

– Kas neid masinaid saab kasutada ka teistes omavalitsustes või riigiteedel?

– Iga traktor või veok on varustatud spetsiaalse süsteemiga, mis võimaldab lugeda infot konkreetse sõiduki asukoha, liikumisaja ja marsruudi kohta. Nendele andmetele on ligipääs igal meie konkreetsel partneril, mis välistab Kohtla-Järvele kinnitatud seadmete kasutamise näiteks Narvas või Sillamäel. Mis puudutab töid riigimaanteedel, siis selleks otstarbeks ostsime 2021. aastal kaksteist uut masinat ja nendele lisatud seadmed. Need masinad erinevad visuaalselt linnas kasutatavatest masinatest, kuid neil kõigil on äratuntav logo.

– Talvel linna teenindamine tähendab tohutute lumekoguste eemaldamist. Kuhu lumi viiakse?

– Me ei saa lund ladustada kõikjale kuhu soovime, kuna see sisaldab mitmesuguseid lisandeid. Sel põhjusel on ladustamine haljasalal keelatud. Kohtla-Järve ja ettevõtte N&V vahel sõlmitud lepingus on punkt, mis reguleerib lume äravedu ja ladustamist. Selle dokumendi alusel on kokku lepitud lume ladustamise platsid: sel aastal on kolm platsi Ahtme linnaosas ja kolm Järvel, millest ühe andis riik, keda esindab Maanteeamet. Lumehoidlad peavad olema asfalteeritud, kuid lubatud on ka asfaldilaastudest kate.

– Niisiis, tänavapuhastuse käigus kogutud lume ladustamine pole midagi ebatavalist?

– Mida me peaksime sellega tegema, ei sulata ju? See on levinud praktika, mida kasutatakse ka teistes omavalitsustes. Mõnikord ei vii me ametivõimude soovil Virula väljakule kogutud värskelt sadanud lund ära, vaid kogume selle suurtesse hunnikutesse, millel lapsed hiljem hullata saavad.

– Sotsiaalvõrgustikes võib tavaliselt sula ajal või kevadele lähemal näha kasutajate märkusi, kes kurdavad, et puhastuse käigus sai kahjustada muru, tekkisid roopad ja inimesed on sunnitud poris kõndima.

– Alati pole võimalik aru saada, kus paksu lume all on kõnnitee. Töö toimub sageli pimedas, mis muudab juhtide ülesande keeruliseks. Ja muidugi sõidavad vahel ka töötajad murule, aga see stsenaarium on ette nähtud linnaga kehtivas lepingus, mis kohustab meid kõiki tekitatud kahjusid likvideerima. Jah, linnas on kõnniteid, mis nõuavad erilist lähenemist. Nendes piirkondades töötamise keerukuse määrab asfaltkatte seisukord ja teekatte laius. Hiljuti ostsime monteeritud lumesahaga Fordi pikapid, mis on oluliselt kergemad ja kitsamad kui meie traktorid, nii et olen kindel, et muru kahjustusi tekib vähem. Samade masinatega töötame ka Ahtme väljakul, kuhu rasketehnika sissepääs on piiratud ja nõuab kaitsekatte paigaldamist.

– Jevgeni, uudised tehnika esitlemisest ei läinud kaotsi nende jaoks, kellele N&V logo on nagu punane rätik härjale.

– Kriitikast on kasu, kui see on põhjendatud. Kordan, linnaelanikega kohtumist planeerides saime aru, et see ei jää ilma kaebusteta, aga kuskilt tuleb alustada. Täna töötavad ettevõtte töötajad hambad ristis, mõistes, et N&V ettevõttele uue kuvandi loomine, milles poliitika noodid puuduvad, võtab aega. Imidž ei ole esmane eesmärk, meie jaoks on kõige olulisem töö kvaliteet ja efektiivsus. Ettevõtte uus juhtkond teeb selle säilitamise ja täiustamise nimel palju tööd: meie spetsialistid käivad kursustel ja täiendavad end, uuendatakse tehnikat, aastaid kogunenud probleemid leiavad lahenduse. Vaatamata kõikidele raskustele ja kiuslike kriitikute avaldustele areneb N&V edasi. Arvan, et Ahtme ja Järve linnaosa elanikud võisid möödunud talvel märgata muutusi tänavapuhastuses. Muidugi võib alati milleski vigu leida ja autohuvilisena mõistan nende rahulolematust, keda eelmisel talvel halb ilm teel tabas. Tahaks, et lumi saaks kohe teelt lükatud, aga põhitöö algab siis, kui lumesadu nõrgeneb ja ilmastikuolud vastuvõetavamaks muutuvad. Arvesse võetakse maantee kategooriat ja selle tähtsust, – lõpetas N&V juhatuse liige Jevgeni Makarov.

Ilja Telnov

Autori foto

Reklaam