Suvine koolivaheaeg ei ole mitte ainult laste ja teismeliste kauaoodatud puhkeaeg, vaid ka periood, mil rattaga, tõukerattaga ja elektritõukerattaga sõitvate noortega juhtuvate liiklusõnnetuste arv kasvab. Olukorda raskendab teismeliste armastus tõukerattal kahekesi ja kõrvaklapiddega sõita, mis suurendab liiklusõnnetuste ja kukkumistest tingitud vigastuste ohtu.

Viimasel ajal pööratakse järjest rohkem tähelepanu noorte liiklejate turvalisusele. See on arusaadav: vähem kui viis aastat on möödas sellest, kui populaarsust kogub uus transpordiliik – elektritõukerattad, mille kiirus on jalgrataste omast oluliselt suurem ja võib ulatuda 20-35 kilomeetrini tunnis ning juht ise pingutama ei pea. Moeka transpordivahendi kättesaadavus ja vanemliku kontrolli puudumine toovad kaasa tagajärgi.

Portaali Rus.err.ee andmetel ja Politsei- ja Piirivalveameti statistika järgi on viimasel ajal kasvanud elektritõukeratta juhtidega juhtunud liiklusõnnetuste arv. Nagu Aktuaalne Kaamera juulis teatas, registreeriti 2024. aastal elektritõukeratastega 35% rohkem õnnetusi kui eelmisel aastal.

Iga kaherattalise transpordivahendi juht saab õnnetusi ära hoida ka jalgratturikiivrit kasutades.

Vastavalt Eestis kehtivale seadusandlusele peavad alla 16-aastasted lapsed kandma jalgratta, tõukeratta või elektritõukerattaga sõites jalgratturikiivrit. See meede on suunatud vigastuste arvu vähendamiseks ja laste ohutuse suurendamiseks teedel. „Vaatamata reeglitele ei järgi noorukid neid alati”, – kommenteerib Politsei- ja Piirivalveameti Jõhvi piirkonnagrupi juht Sofia Sarap. – Nii jalgratta kui tõukerattaga sõites on alla 16-aastastel isikutel kohustus kanda kiivrit. Kuigi üle selle vanuse ratturitel pole kiiver kohustuslik, soovitame seda siiski kanda”.

– Tihti, eriti elamurajoonide läheduses, võib sõiduteel näha jalgrataste ja tõukeratastega sõitvaid teismelisi. Mida seadus selle kohta ütleb?

– 10-15-aastased teismelised tohivad sõiduteel jalgrattaga sõita alles pärast nn rattaloa saamist. 8-10-aastastel on jalgratta või tõukerattaga sõitmine sõiduteel lubatud ainult vanemate või nende volitatud esindaja otsese järelevalve all.

– Milliseid rikkumisi avastatakse kõige sagedamini noorukite seas?

– Politsei korraldab regulaarselt reide, sealhulgas rulaparkides ja muudes kohtades, mille teismelised on valinud tõukeratastel ja jalgratastel trikkide harjutamiseks. Meie ülesanne on jälgida, et kehtestatud nõuded oleksid kõigi poolt täidetud. Samas näitavad reidide tulemused, et kaitsevahendite mittekasutamine on selles vanuserühmas kõige levinum rikkumine. Nii jalgratturitel, tõukeratastel sõitjatel kui ka alla 16-aastastel elektritõukeratta juhtidel on kiivri kandmine kohustuslik, – vastas politseinik.

Kolmapäeval, 7. augusti keskpäeval, oli Tammiku mikrorajooni pumptruckil rahvast vähe – vaid 7 inimest, kellest vaid kaks noormeest nägid välja 16-aastased, ülejäänud spordiobjekti külastajad olid aga vanuses 9 ja 13 aastat. Mitte ükski seitsmest ei kasutanud kiivrit.

Nädalaleht Panorama oli samal päeval tunnistajaks, kuidas ühel Jõhvi ülekäigurajal jälgitakse liiklusreegleid. 10 minutiga ületasid jalgpalliväljaku ja kontserdimaja juures sõiduteed mitmed jalgratastel, tõukeratastel, elektritõukeratastel ja rulluiskudel liikunud teismelised. Vaid ühel tüdrukul olid kaitsevahendid – põlvekaitsmed –, kes oli valinud transpordivahendiks rulluisud. Oli ka neid koolilapsi, kes sõitsid kahekesi ühel rattal. 10-minutilise vaatluse ajal ei pidanud keegi noortest vajalikuks sõidutee ees peatuda ja ülekäigurada jalgsi ületada.

– Tuletan meelde, et enne sõidutee ületamist peab aeglustama, hoolikalt ringi vaatama ja seejärel ületama sõidutee jalakäija tavakiirusega – see on ligikaudu 5 kilomeetrit tunnis. Ülekäigurajal või ülekäigukohal sõiduteed ületades ei ole kergliikurijuhil sõidukijuhi suhtes eesõigust. Erandiks on see, kui kergliikurijuht ületab ülekäigurajal või ülekäigukohal sõiduteed, millele sõidukijuht pöörab.

Jalgratta- või jalakäijate tee sõidutee reguleerimata lõimumiskohas, kus foorituled puuduvad, peab kergliikurijuht andma teed sõiduteel liikujatele, kui liiklusmärgid ei reguleeri teisiti.

– Proua Sarap, sageli võib näha teismelisi elektritõukeratastel kahekesi sõitmas ja sageli on juhtumeid, kui üks vanematest võtab lapse “pardale”. Mida teeb politsei sellistel puhkudel ja mis ähvardab täiskasvanut, kes otsustab elektritõukerattal lapsega sõita?

– Elektriline tõukeratas on mõeldud ainult ühe inimese sõidutamiseks. Olukorrad, kus ema või isa sõidutab last kergliikuril reisijana, on lubamatud ja võivad viia raskete tagajärgedega liiklusõnnetusteni. On kahetsusväärne, et seda tehes ei mõtle vanemad ennekõike oma laste turvalisusele.

Liikluseeskirjade eiramise eest on liiklusseaduse järgi ette nähtud rahaline trahv. Laste puhul politsei rahalist karistust ei kohalda, vaid kasutab muid mõjutusvahendeid – hoiatab, viib läbi vestluse lapse ja vanemaga või suunab õppetöötuppa.

– Suvi on jalgrattasõidu aeg. Milliseid soovitusi saate anda täiskasvanutele, kes plaanivad koos lastega rattamatkale minna?

– Lapsega rattamatkale minnes tuleks arvestada sellega, et alaealise käitumine võib olla ettearvamatu ning seetõttu on parem valida ohutud marsruudid sõiduteest eemal. Juhime lapsevanemate tähelepanu sellele, et tõukeratta või jalgrattaga sõitmise võimalike tagajärgede ärahoidmiseks peaksid nad lastega kodus võimalikult sageli vestlema. Rattaga sõitmiseks on kõige parem valida värvikad riided, et end teistele liiklejatele paremini nähtavaks teha. Kiivri kasutamise vajalikkust tuleb kindlasti selgitada, – ütles Sofia Sarap. Samuti tuletas ta meelde, et seaduse järgi peavad kergliikuril, ka jalgrattal, olema helkurid – ees valge ja taga punane ning külgedel kollane, punane või valge helkur. Pimedas või halva nähtavuse korral sõites ees valge ja taga punane tuli, – rääkis Sofia Sarap.

Politsei soovitab kõigil jalgratturitel, olenemata vanusest, kanda ohutuse huvides jalgratturikiivrit. Oluline on meeles pidada, et kiiver peab olema õigesti valitud ja kinnirihmatud. See peab hästi pähe sobima, kuid mitte tekitama ebamugavust. Kiivri rihmad peavad olema kindlalt lõua alla kinnitatud, et vältida kukkumisel selle libisemist.

Vanemad ja vanemad õed-vennad mängivad olulist rolli lastes turvakultuuri kasvatamisel. Kiivri kandmise eeskujuga saavad täiskasvanud julgustada noori liiklejaid kujundama harjumust end kaitsta.

Ilja Telnov

Autori foto

Reklaam