Selle aasta detsembrist on Eesti teedel  lubatud kasutada spetsiaalselt põhjamaise kliimaga riikidele toodetud naelteta talverehve. Nädalaleht Panorama uuris „raudhobu“ talviseks hooajaks  ettevalmistamise peensusi.

Talvisel ajal on auto kasutamine palju keerulisem kui mingil teisel aastaajal. Lugu on selles, et talvel töötab transport rasketes, vahel isegi ekstreemsetes tingimustes. See on tingitud järsust temperatuuri muutusest, teede töötlemisest erinevate reagentidega  ja veel muudest faktoritest. Kui ei soovi, et auto kõige vajalikumal hetkel alt ei veaks, tuleb ta talviseks kasutamiseks hoolikalt ette valmistada. Selleks on mitu lihtsat aga tähtsat protseduuri.

 Auto rehvid tuleb vahetada enne esimese lume ja külma saabumist, sest kõik teavad, et meie talv saabub ootamatult. Esimeste külmadega läheb tee jäiseks ja kui on vaja sõita võib tekkida olukord, et oleme alles „suvejalatsites“. Ja et mitte sattuda bussipeatusesse, tuleb rehvivahetusele mõelda sügisel. Talverehvid on Eestis kohustuslikud 1.detsembrist 1.märtsini, aga milliseid rehve kasutada kas naeltega või ilma,  otsustab  iga autoomanik ise, aga suverehvidega talvel sõita ei tohi. Selle aasta detsembrist on Eestis lubatud kasutada rehve, millel on vastavad sümbolid – kolm mäetippu ja lumehelbeke. Sellisel rehvil on pehmem koostis ja ta on mõeldud kasutamiseks põhjamaades. Ja ei tasu lähtuda reeglist “Mida pole näha, seda ka ei eksisteeri“. Nii et, kui markeeringut ei saa eristada, siis on teie rehvid suvised.

Täielikult laetud aku elab kergelt üle külma pakase, peamine on veenduda, et ta on “elus“. Tuleb kontrollida, et elektrolüüt on seteta, kontrollida tema taset igas purgis, elektri- ja süütesüsteemi kontrollimine on oluline argument mootori edukal käivitamisel talveperioodil.

Mida puhtam õli on teie mootoris, seda paremini käivitub teie auto talvisel ajal. Kui mootoriõli vahetus toimus 5-10 tuhat kilomeetrit tagasi, siis nüüd on õige aeg seda vahetada. Mida aga mootorisse valada – sünteetilist-, polüsünteetilist- või mineraalõli, see on juba maitse ja eelistuse küsimus. Pole üleliigne kontrollida üle ka pidurid vaatamata sellele, et auto peatub sujuvalt ja kergelt. Isegi soojal talvel on meie tingimustes võimalik libeduse tekkimine teedel. Kui erinevatel ratastel on erinev pidurdustugevus, siis on suur tõenäosus, et libedal teel pidurdamisel kisub auto külje ette.

Iga väike kriimustus teie autol on eriti õrn koht, mis võib kevadel vikerkaarevärvides „õitsema hakata“! Üle vaadata ja kõrvaldada – see on samm edule lähemale.

Et autosõit valmistaks rõõmu ja temperatuur salongis oleks mõnus, vaatame üle küttesüsteemi. Et tee oleks hästi nähtav, valime talvetingimustele sobiva  esiklaasi puhastusvedeliku. Kui aasta jooksul valasite radiaatorisse  juurde erinevat antifriisi, siis valame selle “kokteili” välja ning paneme uue. Jahutusvedeliku vahetuse hind on mootori remondist tunduvalt odavam, nii et riskida pole vaja.

Lõpetuseks mõned soovitused autosõiduõpetaja Tõnis Mäelt – samanimelise laulja nimekaimult:

-Esimese asjana valige õige sõidukiirus, „kütta“ pole vaja, sest suurel kiirusel libedal teel ei päästa teid teelt välja lendamisest mingid rehvid ega pidurid. Talvel planeerige oma sõite riigiteedel, need on märgistatud punasega, need on kõrgema kategooria teed  ja neid puhastatakse talvel eelisjärjekorras. Erilist tähelepanu on vaja pöörata viaduktidele, eriti hommikuti, sest need asuvad kõrgemal ja külmuvad  kiiremini.  Kõik auto rehvid peavad oleme ühesugused, isegi haagistel. Libedal teel on kolm asja, mida ei tohi teha: järsku pidurdada, järsku anda gaasi alustades paigalt liikumist, teha järske pöördeid rooliga. Kõikidel nendel juhtudel väheneb kontakt teega. Istudes rooli, võtke käest ära kindad, eriti kui need on kootud villased, rihmaga kinnitudes tehke nööpidest lahti jope või kasukas, mida lähemal on rihm kehale, seda tugevamini ta teid hoiab, see tähedab, et on ohutum nii teil kui ka reisijatel. Kõige tähtsam on olla tähelepanelik teel, teie pole ainuke liikleja teel ning mitte kõik autojuhid pole nii hoolsad selles küsimuses. On selline vanasõna „Vaikselt sõidad – kaugemale jõuad!“

Sellega kõik, paneme autosse klaasipuhastaja harjaga, kontrollime „kojamehed“                         , reguleerime  autolatuled! Olemegi valmis ootamatuks talve tulekuks.

Aleksandr Šteinert

Foto internetist

Reklaam