Ida-Virumaa suurim tehnika- ja rahvaüritus – Ida-Eesti Romuring 2021 (IER) toimus 24. juulil endise Viru Kaevanduse territooriumil. Sel korral oli mugavamaks muudetud nii parkimislahendus kui piletimüük. Korraldajate arvates vaatas põnevat võistlust ligi 1200 inimest. Võistlusest võttis osa ligi 80 osalejat.

Ida-Eesti Romuringi 2021 (IER) üks korraldajatest Artur Smirnov vastates nädalalehe Panorama küsimustele märkis, et võistluse korraldamine oli seotud hetkel kehtivate koroonapiirangutega. Tavaliselt korraldatakse Jõhvis kaks võistlust aastas – kevadel ja suvel. Sel aastal jäi kevadine rallitamine ära. Eestis on tavaks korraldada kahte tüüpi romuvõistlusi – romurall ja romuring. Erinevus on võistluse korralduslikus sisus. Romuralli peamine eesmärk on korraldada tõeline autode võitlus, kus võidab see, kes suudab põnevas rammimises pidada kõige kauem vastu, ehk tõeline autogladiaatorite võistlus. Romuringi võistlusel peab võistleja suutma püsida ringrajal võimalikult kaua. Ka sellel võistlusel on lubatud vastast rammida või rajalt välja suruda. Rääkides Ida-Viru Romuringist 2021 märkis Smirnov, et võistlejad olid väga tõsiselt oma sõidukid ette valmistanud. Igal võistlejal oli oma tehniline tiim. On saanud tavaks, et jahutusvedeliku radiaator paigaldatakse auto salongi, piloodi selja taha. See võimaldab jätkata sõitu ka siis, kui auto esiots on täiesti deformeerunud. Samas võib nädalaid masinat ümber ehitada.aga rajal jõutakse olla kõigest üks-kaks ringi. Mõni võistleja tegeleb auto ettevalmistamisega päev-kaks ja suudab püsida rajal praktiliselt võistluse lõpuni. 24. juulil toimunud võistlusel läks ka üks autodest põlema, piloot õnneks jõudis masinast lahkuda ja päästjad tegid oma töö ülimalt professionaalselt.

20-aastane võitluse osaleja Mäetaguselt Lisa Shever märkis nädalalehele Panorama, et veel mitu päeva peale romuringide läbimist on temal kõrge emotsionaalne rõõmutunne. Lisa osales võistlusel esimest korda oma elus ja on kindle soov jätkata. Eeskujuks ja tehniliseks juhendajaks on Lisale tema isa, kes on samuti mitmeid aastaid romurallidel osalenud. Sellel korral valmistati võistluseks ette sõiduauto Reno. Küsimusele närvipingest ja julgusest asuda võitlusesse, märkis Lisa, et mõni minut enne starti oli mõningane närvipinge. Kõik kadus kohe kui sai autole hääled sisse ja alustatud esimese ringiga. Veel mainis Lisa, et tema ise auto tehnilise ettevalmistamisega ei tegelenud, tema on kunstniku hingega inimene. Siit ka erksatrs värvides Reno võistlusnumbriga 76.

Romuringidel pani ennast ja masinat proovile 80 autogladiaatorit. Romuringid pole sugugi võõrad neidudele ja naistele.

Võistluse ametlik protokoll annab teada, et noorte klassis olid parimad:

Sten Tärno (nr 73) – 58 ringi,

Kevin Tärno (nr 72) – 53 ringi.

Meeste klassi kolm parimad olid:

Tõnis Lonet (nr 27) – 54 ringi,

Tarmo Juuse (nr 38) – 52 ringi,

Tiit Tammaru (nr 65) – 52 ringi.

Naiste klassi järjestus oli järgmine:

Jevgenia Hvedossjuk (nr 79) – 53 ringi,

Liisi Juuse (nr 78) – 52 ringi,

Leili Kõopuu (nr 74) – 46 ringi.

IER ringi omapäraks on 8-kujuline rada. Kahjuks põhjustab see asjaolu korraldajatele endiselt ka veidi probleeme ja arusaamatusi. Siiski ollakse arengus ning 24. juulil toimunud võistluse tulemused on korrektsed ja õiged.

Järgmine suurem romuvõistlus Kesk-Eesti Romuring leiab aset 14. augustil Türil.

Jana Kuiv

Fotod Jevgeni Makarov, Gaidi Randmäe

Reklaam