Säästlik suhtumine keskkonda on jätkuvalt aktuaalne, seda eriti siis, kui paljudes maailma riikides pidevalt soojarekordeid purustatakse. Tänu tehnoloogia arengule suureneb aasta-aastalt nende linnade arv, kus võetakse kasutusele ökoloogiline ühiskondlik transport. Linnabussid kasutavad kütuseks gaasi ja juba järgmisel aastal liiguvad Ida-Virumaa teedel gaasiküttest hoogu saavad liinibussid.
Selle aasta suvel tegi ühistranspordikeskus kokkuvõtted riigihankest, mis pidi välja selgitama maakonnaliinide teenindajad.Juulis sõlmiti konkursi võitjatega lepingud, mille kohaselt hakkavad kaks bussifirmat järgmisel kaheksal aastal teenindama maakondlikke liine. Firma M.K. Reis-X hakkab reisijaid teenindama Kiviõli regioonis ning firma GoBus võtab oma hoole alla reisijad Jõhvi ja Narva regioonides.
Nädalalehe Panorama küsimusele, millised muutused ootavad Ida-Virumaa liinibusside kasutajaid, vastas ühistranspordikeskuse juhatuse liige Heiki Luts lakooniliselt: „Liinidele tulevad kaasaegsed ja mugavad bussid.”
Tegelikult olid riigihanke tingimused märksa laiemad ja konkreetsemad. Bussifirmadega arutati mitmeid küsimusi ning normatiive: iste- ja seisukohtade arvu, lapsevankri või ratastooliga bussi pääsemist. Uued bussid teeb mugavaks niinimetatud madal põrandaplatvorm. Igas bussis peab olema videokaamera. Maakonnaliinide bussidesse paigaldatakse valgustatud infotahvlid ja reisijad saavad bussi liikumist veel ka heliinfo abil jälgida.
Lisaks märgib Heiki Luts, et järgmisel aastal ootab reisijaid Ida-Virumaal uuenduslik sõidu valideerimise süsteem. Võib tekkida loogiline küsimus, et miks on vaja piletit valideerida, kui busside kasutamine on tasuta? Luts selgitab, et reisijate arvu teadmine on vajalik eelkõige marsruutide optimeerimiseks. Plastikkaart-pilet annab selleks rohkem võimalusi kui praegu kasutatavad paberpiletid ja kassaaparaadid. Nii on võimalik ühendada maakonnaliinid linnasiseste marsruutidega.
Plastikkaart ühendab endas võimaluse tasuda sõidu eest ja kasutada ka tasuta sõiduvõimalusi. Nimelt oleneb kõik marsruudist. Loomulikult on ka tulevikus võimalik paluda bussijuhilt tasuta väljaprinditud piletit. Ent Heiki Luts tuletab meelde, et plastikpileti eluiga on viimasest tugevalt pikem, aitab paberikuludelt kokku hoida ja keskkonda kaitsta.
Ühtse plastkaardiga saab sõita nii Kohtla-Järve linnaliinidel kui ka maakondlikel marsruutidel. Kohtla-Järvel on plastikkaardid juba kasutusel, kuid nüüd tuleb teha ühiste kaartide e-häälestus.
Uued bussid peaksid alustama reisijate teenindamist juba järgmise aasta juulis. Palju aega riigihanke võitjatel vajalike busside sisustamiseks ei ole. Heiki Luts selgitab, et juba hanke väljakuulutamisel arvestati sellega, et uute gaasikütusel töötavate busside valmistamine võtab tehastes kokku aega umbes kaheksa-üheksa kuud.
Ühistranspordikeskuse andmetel on bussifirma GoBus juba bussid tootjalt tellinud ja järgmise aasta aprilli lõpus või mai alguses on bussid Eestis. Muidugi võib pandeemiast tingitud olukord juba kinnitatud hankelepinguid mõjutada. „Lähtume inimlikust loogikast – parem jõudku bussid mõninga hilinemisega, aga vähemalt jõuavad! Kaasaegseid busse on meile väga vaja,” rõhutas Luts.
Peale selle on ühistranspordikeskuses välja töötatud plaan B. Kui uued bussid jõuavad maakonda suurema hilinemisega, siis on ühistranspordikeskus valmis praegu tegutsevate bussifirmadega läbi rääkima ja nende lepinguid pikendama.
Bussiteenuste osutamise riigihankes osales seitse firmat. Riik soovib, et lähima kümne aasta jooksul läheks 14 protsenti kogu riiklikust transpordist üle taaskasutatavale kütusele.
Ilja Telnov
JÄLGI MEID